تبلیغات
محله صادقیون *به عشق امام صادق علیه السلام - آداب معاشرت همسران در قرآن كریم و روایات زندگى شیرین مى شود
محله صادقیون *به عشق امام صادق علیه السلام
نثار ترفیع مقام عالی حضرت صادق الائمه علیه السللم صلوات

   Image result for ‫محبت همسر به یکدیگر از دیدگاه قران‬‎
قرآن كریم به خانواده اهمیت بسیارى داده است. بنیاد جامعه قرآنى بر خانواده و نقش آن نهاده شده است. از این رو، به خانواده به عنوان مركز توجه احكام، حقوق و آداب اهتمام ویژه اى مبذول داشته و نقش و جایگاه آن را با گزاره ها، آموزه ها و دستورهاى متعدد تحكیم بخشیده است.

خانواده از اركان سه گانه مرد، زن و فرزند تشكیل شده و به زن به جهاتى نظرى خاص و ویژه شده تا جایگاه و نقش واقعى خود را در این شاكله به خوبى پیدا كند؛ به همین دلیل قرآن كریم آیاتى را به مسائل زن اختصاص داده و از بیان كوچك ترین چیز خوددارى نورزیده است، یكى از مسائلى كه مورد توجه قرآن كریم است آداب معاشرت با همسر و زن است. جمله كوتاه اما گویاى: «و عاشروهن بالمعروف»(نساء۱۹) بیان گر این مطلب است كه هر گونه ارتباط، برخورد و رفتار شوهر باید به گونه اى باشد كه عرف و شرع و رفتار جوانمردانه با آن موافق باشد. پس اعمالى چون سخت گیرى در نفقه، آزار و اذیت یا بدخلقى و مانند آنها، مخالف با معاشرت به معروفى است كه قرآن كریم بدان سفارش نموده است.(۱)
گفته شده كه معاشرت به معروف به معناى رفتار و اعمالى است كه خداوند بدان امر كرده است؛ و نیز مراد از معاشرت به معروف، ادا كردن حقوق زن، چون قسم، نفقه و داشتن رفتار و گفتارى مناسب با اوست.(۲)
معاشرت به معروف از یك سو باعث دوام و قوام یافتن زندگى مشترك و شیرین شدن آن، براى هر یك از زن و شوهر خواهد شد. از سوى دیگر موجب شكوفا شدن استعدادهاى زن مسلمان مى شود و عاملى براى پیشرفت او در زندگى مى گردد.
معاشرت به معروف مصادیق فراوانى دارد و شامل بسیارى از امور اخلاقى مى گردد كه در این جا مجال بحث در مورد همه آنها نیست و تنها به برخى از مصادیق مهم اشاره شده و توضیح مختصرى در رابطه با آن داده خواهد شد.
حسن خلق

حسن خلق صفتى پسندیده و نیكو است كه اسلام بسیار به آن سفارش نموده است، تا آن جا كه در روایات، حسن خلق به عنوان اولین، سنگین ترین، بهترین و با ارزش ترین چیزى بیان شده است كه در روز قیامت مورد محاسبه قرار مى گیرد: «قال رسول الله(ص): اول مایوضع فى المیزان العبد یوم القیامه حسن خلقه ما من شىء اثقل من المیزان من خلق حسن ما من شىء فى المیزان احسن فى حسن الخلق، ما یوضع فى میزان امرء یوم القیامه أفضل من حسن الخلق؛(۳)
معناى حسن خلق خنده رو بودن و گشاده رو بودن نیست، اگر چه این رفتارها را نیز شامل مى شود؛ بلكه معناى فراتر از خنده رویى دارد. «حسن خلق به معناى تحمل و سعه صدر است؛ حسن خلق به معناى رها نكردن حق و ترك باطل است».(۴)
حسن خلق در روابط خانوادگى و خصوصاً بین زوجین جایگاه ویژه اى دارد؛ تا آن جا كه بر سایر اعمال انسان نیز تأثیر مى گذارد. در این مورد روایتى از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه ذكر آن، باعث روشن شدن اهمیت خلق و خوى نیك در خانواده خواهد شد.
به پیامبر(ص) خبر دادند كه سعدبن معاذ درگذشت. با شیندن این خبر پیامبر(ص) با اصحاب خویش به خانه سعد رفتند. پیامبر(ص) به چار چوب در خانه تكیه داده بود. دستور داد كه او را غسل دهند. چون او را خوشبو ساختند و كفن كردند و بر تابوت نهادند؛ پیامبر(ص) با پاى برهنه و بدون عبا در پى جنازه روان گشت، گاه از راست جنازه را مى گرفت و گاه از چپ. تا جنازه به گورستان رسید. پیامبر(ص) نزدیك قبر آمد و خود سنگ بر آن نهاد و آجر بر آن چید؛ (در هنگام ساختن گور) پیاپى مى گفت: آجر بدهید، گل بدهید و با گل ها (كه در میان آجرها مى نهاد) آجرها را محكم مى كرد. چون (كار ساختن گور) پایان یافت و خاك بر آن پاشید و قبر را هموار ساخت؛ فرمود: مى دانم كه این گور فرسوده مى گردد و مى پوسد؛ لیكن خداوند بنده اى را دوست دارد كه چون كارى انجام دهد، آن را درست و استوار به انجام برساند. زمانى كه خاك روى قبر را صاف كرد، مادر سعد گفت: سعد! بهشت گوارایت باد. پیامبر(ص) گفت: مادر سعد ساكت باش، درباره كار خدا این گونه، حتمى میندیش؛ زیرا كه گور، سعد را بفشرد. سپس پیامبر(ص) بازگشت و مردم نیز بازگشتند ( در راه بازگشت)، به پیامبر(ص) گفتند: یا رسول الله دیدیم كه با سعد رفتارى كردى كه با هیچ كس نكردى، تشییع كردى در حالى كه پا برهنه بودى و عبا بر دوش نداشتى؛ رسول خدا(ص) فرمود: ملائكه هم پا برهنه و بدون عبا بودند، و من به آنها تأسى كردم. گفتند: یك بار طرف راست جنازه را مى گرفتى و یكبار طرف چپ آن را. پیامبر(ص) فرمود: دست من در دست جبرئیل بود؛ من آن جایى را مى گرفتم كه او مى گفت. گفتند: به غسل او فرمان دادى و بر جنازه اش نماز گزاردى و او را در گور نهادى! سپس فرمودى كه قبر او را بفشرد پیامبر(ص) فرمود: آرى (چنین است كه گفتم)؛ زیرا كه سعد با خانواده اش بد اخلاق بود.»(۵)
از نوع برخورد پیامبر(ص) با سعد به خوبى روشن مى شود كه سعدبن معاذ، فردى درستكار و با ایمان بوده و نیز فرمان بردار و تابع قوانین الهى؛ مسلماً حق و حقوق زن را رعایت مى كرد؛ كه اگر چنین نمى بود پیامبر نیز با او این گونه با احترام رفتار نمى كرد.پس این همه احترام پیامبر نسبت به او به دلیل این است كه او فردى بوده كه حقوق افراد و خانواده و جامعه را كاملاً رعایت مى كرده و در این مورد هیچ گونه ظلمى بر كسى روا نمى داشته است؛ اما پیامبر مطلبى بالاتر از حق و حقوق زن و شوهرى را مطرح مى كند و آن رعایت اصول و ارزش هاى اخلاقى است كه حسن خلق یكى از این موارد است و لزوم وجود آن در خانواده مورد تأكید است.

اكرام و احترام به زن

اسلام دو جنس زن و مرد را در گوهر انسانى و شرافت، یكى مى داند و از این لحاظ تفاوتى بین ایشان قائل نیست. قرآن كریم تمام انسان ها را بدون در نظر گرفتن جنسیت و نژاد و ... داراى كرامت مى داند «ولقد كرمنابنى ءادم»(۶) اشاره به این اصل مهم و اساسى است، اما در این میان، اكرام و احترام نسبت به زن جایگاه خاص و ممتازى دارد. پیامبر اكرم(ص) در این مورد فرموده اند: «ما اكرم النساء الا كریم ولا اهانهن الا لئیم؛(۷) جز كسى كه بهره اى از كرامت برده باشد، زنان را احترام و اكرام نمى كند و به زنان، اهانت نمى كند مگر انسان پست.» و نیز امام صادق(ع) به نقل از پدر بزرگوارشان مى فرمایند:
«من اتخذ امرأه فلیكرمها فانما المرأه لعبه فمن اتخذها فلا یضیعها؛(۸) هر كس زنى بگیرد، باید احترامش كند. زن شما لعبت و دلبر است؛ هر كسى لعبتى به دست آورد، نباید آن را ضایع سازد.»
از دیدگاه اسلام، زن میهمان محترمى است، كه اكرام و احترام نسبت به او لازم و ضرورى است. چه زمانى كه او دخترى در خانه پدر است و چه زمانى كه همسرى در كنار شوهر و یا مادرى مهربان براى فرزندان باشد؛ در همه حالات فوق توصیه هاى فراوانى در روایات یافت مى شود كه دلیل بر لزوم احترام و اكرام نسبت به اوست.
در حدیث دیگرى وارد شده كه پیامبر اكرم(ص) فرمودند:
«الاخیركم خیركم لنسائه و انا خیر كم لنسائى؛(۹) بهترین شما مردى است كه با زنش خوش رفتارتر باشد و من از همه شما نسبت به زنانم خوش رفتارترم.»
در حقیقت سیره عملى نبى مكرم اسلام(ص) نیز به خوبى نشان مى دهد كه ایشان در نهایت احترام با زنان، خصوصاً دختر گرامیشان حضرت فاطمه(س) و همسرانشان، رفتار مى كردند. كه رفتار و گفتار ایشان در حقیقت ترسیم كننده نگاه اسلام به زن است، كه زن را از موجودى پست و فاقد روح انسانى در عصر جاهلیت به انسانى صاحب كرامت، تبدیل كرد.

محبت و اظهار آن

اصل مهر و محبت و علاقه همسران نسبت به هم را خداوند متعال، در وجود زوجین قرار داده است. (۱۰) این محبت و علاقه با شروع زندگى مشترك تولد مى یابد و با ادامه زندگى، استحكام پیدا مى كند و تثبیت مى شود.
امام صادق(ع) در رابطه با اهمیت محبت به زن مى فرماید:
«من اخلاق الأنبیاء حب النساء؛(۱۱) از اخلاق پیامبران دوست داشتن زنان است.»
و نیزدر جایى دیگر فرمودند:
«كل من اشتدلنا حبا اشتد للنساء حباً...؛ (۱۲) هر كس ما را بیشتر دوست بدارد، زنان را بیشتر دوست خواهد داشت.»
البته بدیهى است كه مهر و محبتى این چنین داراى ارزش است كه در مسیر الهى و مطابق با دستورات شرع باشد و گرنه، چه بسا مهر و محبتى كه هیچ ثمره معنوى نداشته باشد و حتى باعث سقوط فرد به ورطه نابودى شود.
در فرهنگ غنى اسلام اظهار محبت، یكى از لوازم دوست داشتن است. اما در روابط بین زوجین كه مظهر كامل عشق و علاقه است، این اظهار محبت، جایگاه ویژه اى دارد تا آن جا كه پیامبر اكرم(ص) فرموده اند: «قول الرجل للمراه انى احبك لایذهب من قلبها ابدا؛(۱۳) گفتار مرد به همسرش: همانا من تو را دوست دارم، هرگز از قلب همسرش محو نمى گردد.»
قوانین و توصیه هاى اسلام براساس فطرت و خصوصیات كلى انسان ها ست. این حدیث، با توجه به خصوصیات خاص زن كه داراى احساسات و عواطفى بیش از مرد است، توصیه به اظهار محبت مرد نسبت به همسرش مى نماید؛ چرا كه زن از نظر روحى، نیاز به دوست داشتن و محبوب بودن دارد، و با این جمله همسر، نیاز روحى و روانى او تأمین و به زندگى دلگرم مى شود؛ و مى تواند همسرى مهربان براى شوهر و مادرى دلسوز و با عاطفه براى فرزندان باشد.

پوشاندن عیوب همسر

زن و مرد در ارتباط و معاشرت با هم باید عیوب یكدیگر را بپوشانند و یكدیگر را از گناه و خطا و اشتباه حفظ نمایند. چنان كه قرآن كریم در این رابطه مى فرماید: «هن لباس لكم و انتم لباس لهن...»(۱۴)
از آن جا كه لباس انسان را مى پوشاند و حفظ مى كند، زن و مرد به لباس تشبیه شده اند.(۱۵) یعنى زن و مرد، هر یك طرف مقابل را از رفتن به دنبال فسق و فجور و اشاعه دادن آن در بین دیگران، حفظ مى كنند.(۱۶)
در تشبیه همسر به لباس نكات جالبى وجود دارد: به عنوان مثال، لباس متناسب با فصل و زمان تغییر پیدا مى كند، پس هر یك از دو همسر باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحى و روانى همسر خود تنظیم نماید و یا این كه لباس باید در رنگ، دوخت و جنس مناسب شأن انسان باشد، و یا این كه لباس هم موجب حفظ بدن است و هم زینت به حساب مى آید و انسان همیشه به آن نیازمند مى باشد. البته بین انسان و لباس رابطه اى متقابل وجود دارد. همان گونه كه لباس انسان را حفظ مى كند در مقابل، هر فردى موظف به حفظ لباس خویش است.(۱۷)
پس زن و مرد باید همانند لباس هم باشند، هم یكدیگر را از خطا و اشتباه حفظ كنند و هم هر یك زینت دیگرى به حساب آید و به او افتخار كند. این رابطه تنگاتنگ و متقابل، در یك تشبیه خیلى ساده و كوتاه بیان شده است و نشان دهنده ارتباط صمیمانه و پر از صدق و دوستى دو همسر نسبت به هم است.
* عفو و گذشت
انسان مختار آفریده شده است و حق انتخاب دارد و ممكن است در برخى از انتخاب ها دچار اشتباه شده و از مسیر اصلى خارج گردد و این مسأله براى زن و مرد، هر دو یكسان است. به طور معمول امور مربوط به خانه، برعهده زن گذارده مى شود و او باید امور خانه را مدیریت نماید؛ ممكن است در این راه دچار اشتباه شود، حتى ممكن است در برخورد و رفتار و گفتارش نسبت به همسر خویش خطا و اشتباه كند. در این مواقع بسیار سفارش شده است كه مردان خطاهاى همسر خویش را ببخشند و آنها را به این دلیل مورد آزار و اذیت قرار ندهند.
از امام صادق(ع) پرسیده شد:
«ما حق المراه على زوجها الذى اذا فعله كان محسنا قال ... و ان جهلت عفو لها؛(۱۸) حق زن بر شوهرش چیست كه اگر مرد آن را انجام دهد نیكو كار است فرمودند... اگر زن از روى جهل خطایى كرد، مرد او را ببخشد.»
عفو و گذشت تا آن جا اهمیت دارد، كه قرآن كریم عفو و گذشت را از موارد احسان مى داند؛ و فردى كه داراى احسان باشد محبوب خداوند متعال است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

السلام علیک یاجعفر بن محمد الصادق
به روستای حسن آباد صادق الائمه علیه السلام محله صادقیون خوش آمدید.
معرفی روستایی در ایران که بنام حضرت صادق الائمه علیه السلام مزین است.
بیش ازیک قرن پیش یکی از شترداران روستای ندیک شهربابک از عشیره حاج کنعان بنام حاج حسین مهدی به منطقه نوق رفسنجان مهاجرت میکند . پسر بزرگشان حاج حسن تقی پور یک رشته قنات حفر شده را برای ایجاد آبادی می خرد و نام خودش را بر روی آن می گذارد. حاج حسن این قنات راهفت دانگ سهمیه بندی می کند و یک دانگ برای خودش و مابقی را به چند نفر می فروشد .اغلب مالکان دراین روستا برای خودخانه و برای زارعینشان خانه های خوش نشینی می ساختند. و این امر باعث شد که این محل شکل آبادی به خود بگیرد. این آبادی بنام حسن آباد نامگذاری شد.مرحوم حاج حسن از بدو تاسیس آبادی در منزلش دهه اول محرم و دهه آخر صفر مجلس عزای امام حسین علیه السلام را بر پا میکرد. تا اینکه حاج اسدالله ذوالفغاری در این آبادی مسجد و حمام و آب انبار ساخت.. در سال 1332 تا سال 1336 به مدت چهار سال مرحوم حاج ملاغلامرضا ناصری اولین مکتب خانه را در انباری عنایت الله ناصری راه انداخت.و مرحوم حاج علی فلاح ذاکر امام حسین علیه السلام هیئت ابولفضل العباس علیه السلام را تاسیس کرد. بعد ازقیام 15 خرداد سال 1342 آقای حاج عبدالحسین زینلی نماینده سازمان تبلیغات اسلامی همه ساله با آوردن مبلغ از شهرهای مقدس قم و مشهد مردم را ا با امام و انقلاب آشنا میکردند و مردم در سال 1357 در یک راهپیمایی طاق پهلوی را خراب و نفرت خود را از حکومت پهلوی اعلام کردند. در این روستا خانه بهداشت مرحوم حاج محمد تقی پور در سال 1376توسط فرزندانشان ساخته شد. این خانه روستاهای فیض آباد و حسن آباد صادق الائمه علیه السلام و جعفر آباد تحت پوشش قرار می دهد. در سال 1351 دبستانی در این روستا تاسیس گردید که بعدا بنام شهید عباس اکبری شهید روستا نامگذاری شد . ایام فاطمیه دراین روستا از اهمیت خاصی بر خوردارمی باشد نخستین بار این مراسم با همت آقایان حاج علی اکبری و حاج اکبر پروازه احیا گردید. در سال 1373 شورای مرکزی انجمن محبین صادق الائمه علیه السلام به همت احمد تقی نزاد با هدف تکریم مقام عالی آن حضرت تشکیل گردید. و این شورا روستا را به نام حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نامگذاری کردند ورسما عهدار مراسم صادقیه شدند. در سال 1379 با یاری خدا و همت مردم مسجد صاحب الزمان (عج) به پشنهاد حاج غلامرضا ملکی مسئول هیئت ابولفضل العباس علیه السلام با تشکیل شورای 9نفره متشکل از تمام اهالی روستا و کمکهای مردمی ساخته شد. الحمدالله این مسجد مقدس به عنوان یکی از پایگاههای عاشقان امام صادق علیه السلام در کشور می باشد . در این مسجد مراسم معنوی اعتکاف با پیشنهاد آقای رضا عباسی با همکاری خانواده مرحومین حاج رمضان عباسی و حاج عباس فلاح و حاج غلامرضا علی مومنی و کربلایی محمد مهدوی در ایام البیض در سال 1390 راه اندازی شد. نماز جماعت در طول سال به امامت حاج علی غلامحسین زاده و در ماه رمضان و دهه محرم و صفر به امامت روحانیون اقامه میگردد. شورای اسلامی و دهیاری بلوار و تمام کوچه های متصل به بلوار را به نام امام صادق علیه السلام نامگذاری کردند. کارشناس حسین فلاح موسسه قرآنی امام صادق علیه السلام در سال 1386 در این روستا به ثبت رسانیدند. با ثبت این موسسه حاجیه خانم زهرا ذوالفغاری ساختمانی بنام جامعه القران صادق الائمه علیه السلام احداث کرد. این روستا از پیشگامان حرکت کاروان صادقیه رفسنجان که جلوه ای از تکریم مقام عالی امام صادق علیه السلام است می باشد این حرکت بنا به سفارش حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته در سال 1387 با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام و با حضور حجت الاسلام دکتر میرلوحی رئیس دفتر و داماد آیت الله مهدوی کنی (رض) راه اندازی شد.ایام صادقیه این روستا در کشور بی نظیر می باشد روستا یکپارچه سیاه پوش می شود و مردم روستا از جان و دل و دل برای امام صادق علیه السلام غریب نوازی میکنند. کاروان پیاده روی اربعین به کربلا در این روستا با همت آقایان حاج علی اکبری و حاج غلامرضا عباسی و حاج امیر ملکی در سال 1392 تشکیل شد. این روستا چهار هیئت دارد برای نوجوانان هیئت علی اصغر علیه السلام و برای جوانان مجمع عاشقان علی اکبر علیه السلام و برای بزرگان هیئت متوسلین به آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و هیئت منتظران المهدی علیه السلام برای دعا و توسل و یک خانه عالم که آقای حاج حسین ملکی اهدا نمودند دارد. متاسفانه چندسالی ساخت و ساز در این روستا به علت کمبود آب و نداشتن زمین متوقف کم شده است و جوانان به شهر و روستاهای مجاور مهاجرت کرده اند. خوشبختانه مردم این روستا در هر کجا باشند در روزهای ناسوعا و عاشورا و ایام صادقیه و فاطمیه به این محل می آیند و برای احیای این مراسم تلاش میکنند. بوستان امام علی علیه السلام که با همت شورای اسلامی و دهیاری ساخته شد می توان به عنوان مکان تفریحی روستا نام برد.مجموعه خدماتی مرحوم سیف الدینی شامل زینبیه و تالار و آشپز خانه میباشد و از آثار بستانی روستا مسجد و حمام و امارت سیف الدینی میباشد.

این روستا در زمینه جنگ نرم سه سایت رسمی با نامهای زیردر فضای مجازی دارد:

1.پایگاه اینترنتی کاروان صادقیه*** http://karevansadeghiye.ir/


2.پایگاه مذهبی دارالصادقیون*** http://darolsadeghiyon.ir/


3.پایگاه حیا و عفت مادر ارجمند ام فروه (س) *** http://umfarwah.ir/
حقیر از صبوری شما که با دقت وقتتان را در اختیار ما گذاشتید و از تمامی مردم شهرستان رفسنجان دارالصادقیون که با حضور و همکاریشان در ایام صادقیه مجلس اربابمان را زینت دادند. تشکر میکنم و خیر دنیا و آخرت را برایتان آرزومندیم. محب الصادق جواد زینلی
مدیر وبلاگ : محب الصادق احمدی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :